A service provided by the WU Library and the WU IT-Services

Bildung und Demokratie: Schafft Bildung sozialen Zusammenhalt?

Sauer, Petra and Völkerer, Petra (2010) Bildung und Demokratie: Schafft Bildung sozialen Zusammenhalt? Wirtschaft und Gesellschaft, 36 (2). pp. 53-78. ISSN 0378-5130

[img]
Preview
PDF
Download (267Kb) | Preview

Abstract

(no abstract available)

Item Type: Article
Divisions: Departments > Volkswirtschaft > Makroökonomie
Depositing User: Gertraud Novotny
Date Deposited: 04 Mar 2016 12:51
Last Modified: 04 Mar 2016 12:58
Related URLs:
FIDES Link: https://bach.wu.ac.at/d/research/results/67566/
URI: http://epub.wu.ac.at/id/eprint/4915

References

Acemoglu, Daron; Johnson, Simon; Robinson, James; Yard, Pierre, From Eduation to Democracy?, in: American Economic Review 95/2 (2005) 44-49.

Angrist, Joshua; Krueger, Alan, Does Compulsory School Attendance Affect Schooling and Earnings, in: American Economic Review 106 (1991) 979-1014.

Arnesen, Sweinung; Ostensen, Ase Gilje; Rydland, Lars Tore, Contextual Data for the European Social Survey (2007); http://ess.nsd.uib.no/index.jsp?year=2007&country=&module=other.

Ashenfelter, O.; Rouse, C., Income, Schooling And Ability: Evidence From a new Sample of Twins, in: Quaterly Journal of Economics 113 (1998) 253-284.

Barro, Robert, Determinants of Democracy, in: Journal of Poitical Economy 107 (1999) 158-183.

Becker, Rolf; Lauterbach, Wolfgang, Dauerhafte Bildungsungleichheiten - Ursachen, Mechanismen und Wirkungen, in: dieselben, Bildung als Privileg? (Wiesbaden 2004) 9 - 41.

Bock-Schappelwein, Julia; Falk, Martin, Die Bedeutung von Bildung im Spannungsfeld zwischen Staat, Markt und Gesellschaft (Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung, Wien 2009).

Bonke, J.; Datta Gupta, N.; Smith, N., The effect of timing and flexibility of housework activities on the wages of Danish men and women (=unpublished paper, Danish Institute for Social Research, Kopenhagen 2003).

Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Die Illusion der Chancengleichheit (Stuttgart 1971).

Card, David, The Causal Effect of Education on Earnings, in: Ashenfelter, O.; Card, D. (Hrsg.), Handbook of Labor Econoics, Bd. 3 (Amsterdam 1999).

Castelló-Climent, Amparo, On the Distribution of Education and Democracy (Valencia 2006).

Conneely, K.; Uusitalo, R., Estimating Heterogenous Treatment Effects in the Becker Schooling Model (=mimeo 1997).

Currie, Janet, Welfare and the Well-Being of Children, in: Fundamentals of Pure and Applied Economics 59 (1995).

Currie, Janet, Early Childhood Intervention Programs: What do we know?, in: Journal of Economic Perspectives 15 (2001) 213-238.

Esping-Andersen, Gösta, Herkunft und Lebenschancen. Warum wir eine neue Politik gegen soziale Vererbung brauchen, in: Berliner Republik 6 (2003).

Esping-Andersen, Gösta, Sociological explanations of changing income distributions, in: American Behavioral Scientist 50/5 (2007) 639-57.

Esping-Andersen, Gösta, Equal Opportunities in an Increasingly Hostile World (2008); http://dcpis.upf.edu/~gosta-esping-andersen/materials/equal_oportunities.pdf.

Engels, Dietrich, Gestaltung von Politik und Gesellschaft. Armut und Reichtum an Teilhabechancen (Köln 2007).

ESS Brochure: Monitoring attidude change in over 30 countries; http://www.europeansocialsurvey.org/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=318.

European Commission, Employment in Europe 2008 (Brüssel 2008).

Eurostat: EU Silc 2006; http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-05122008-AP/DE/3-05122008-AP-DE.PDF.

Feinstein, L., Mobility in Pupils Cognitive Atttainment during School Life, in: Oxford Review of Economic Policy 20 (2004) 213-229.

Glaeser, Edward; Ponzetto, Giacomo; Shleifer, Andrei, Why Does Democracy Need Education? (= NBER Working Paper No. 12128, Cambridge 2006).

Gregg, P.; Machin, S., Childhood Disadvantage and Success or Failure in the Labour Market, in: Blanchflower, D.; Freeman, R. (Hrsg.), Youth Employment and Joblessness in Advanced Countries (NBER, Cambridge 1999).

Harmon, C.; Walker, I., Estimates of the Economic Return to Schooling for the United Kingdom, in: American Economic Review 85 (1995) 1278-1286.

Heckman, J.; Lochner, L., Rethinking education and training policy: understanding the sources of skill formation in a modern economy, in: Danziger, S.; Waldvogel, J. (Hrsg.), Securing the Future (New York 2000) 47-86.

Heilbült, Jessica, Was ist sozialer Zusammenhalt? Eine Begriffsnäherung für den Armuts- und Reichtumsbericht des Landes Bremen 2009 (Bremen 2009).

Holczmann, Brigitte; Kührer, Eva, Arm als Kind, arm für immer? Bildung als Chance, in: Till-Tenschert, Ursula; Vana, Irina (Hrsg.), In Armut aufwachsen. Empirische Befunde zu Armutslagen von Kindern und Jugendlichen in Österreich (Wien 2009).

Lipset, Seymour Martin, Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy, in: American Political Science Review 53/1 (1959) 69-105.

Lynch, Kathleen, Equality in education and work: The limitations of liberal policies, in: Holmer, Jan; Karlsson, Jan Christian (Hrsg.), Work - Quo Vadis? Re-thinking the Question of Work (Aldershot 1997).

Maaz, Kai; Watermann, Rainer; Baumert, Jürgen, Familiärer Hintergrund, Kompetenzentwicklung und Selektionsentscheidungen in gegliederten Schulsystemen im internationalen Vergleich, in: Zeitschrift für Pädagogik 4 (2007) 444-462.

Machin, Stephen, Social Disadvantage and Education Experiences (=OECD Social, Employment and Migration Working Papers No. 32, Paris 2006).

Meyers, M.; Rosenbaum, D.; Ruhm, C.; Waldfogel, J. (2004), Inequality in Early Childhood Care and Education: What do we know?, in: Neckerman, K. (Hrsg.), Social Inequality (New York 2004).

Miller, P.; Mulvey, C.; Martin, N., What Do Twins Studies Reveal About Economic Returns to Schooling? A Comparison of Australian and US Findings, in: American Economic Review 85 (1995) 586-599.

Netter, Markus; Schweitzer, Tobias; Völkerer, Petra, Inwieweit wird Bildung vererbt?, in: Wirtschaft und Gesellschaft 35/1 (2009).

Nicaise, Ides; Esping-Andersen, Gösta; Pont, Beatrice; Tunstall, Pat, Equity in Education. Thematic Review (=OECD Country Report, Sweden, Paris 2005).

OECD, Bildung auf einen Blick. OECD Indikatoren (Paris 2008).

Österreichisches Institut für Bildungsforschung (öibf), Soziale Situation beim Bildungszugang. Motive und Hintergründe von Bildungswegentscheidungen in Österreich (Wien 2004).

Papaioannou, Elias; Siourounis, Gregorios, Economic and Social Factors Driving the Third Wave of Democratization (London 2005).

Schuetz, G.; Ursprung, H.; Woessman, L., Education Policy and Equality of Opportunity (=CESifo Working Paper 1518, München 2005).

Statistik Austria, Bildung in Zahlen 2006/2007: Tabellenband (Wien 2008).

Till-Tenschert, Ursula; Vana, Irina (Hrsg.), In Armut aufwachsen. Empirische Befunde zu Armutslagen von Kindern und Jugendlichen in Österreich (Wien 2009).

Wössmann, Ludger, Efficiency and Equity of European Education and Training Policies (=CESifo WP 1779, München 2006).

Actions

View Item